Till helgen arrangerar Alnö hembygdsförening medeltidsdagar med marknad, medeltidsinspirerad trivsel och inte minst Tornerspel med tappra riddare, gycklare och prinsessor, allt övervakat av Kung Magnus Eriksson som är på genomresa på väg till Nidaros. Kungen är här för att utse en ny länsherre/borgfru till att vaka över såväl Västernorrland som Jämtland. Bud har gått över land och sjö om torneringen och inte mindre än sex riddare från båda länen (3 från vardera) har anmält sig till att kämpa om det åtråvärda uppdraget.

”Det blir en fartfylld och färgsprakande show för alla i familjen att ta del och roas av” lovar Maria Stendotter, ordförande i Riddarorden Jemtlandicum från Jämtland som tillsammans med Johan Löfqvist på Alnö hembygdsförening har planerat och förberett i över ett halvår för helgens begivenheter.

”Förutom att det blir en spännande match mellan Västernorrlands och Jämtlands riddare så är det stort för oss här på Alnö att kunna presentera våra första riddare in action på årets upplaga av medeltidsdagarna. Det är en dröm som går i uppfyllelse efter många timmars träning tillsammans med Jemtlandicum i vinter tillika införskaffande av så autentiska utrustningar vi hunnit fixa. Riddarrustningar är ju inget man köper var som helst direkt, men med lite tur och att det varit så roligt att verkligen försöka nå målet att rida här på Alnö i helgen, har det gått fantastiskt bra. Nu önskar vi bara att det också kommer besökare i det omfång vi har riggat för att ta emot på ett professionellt sätt.”

”Det har varit väldigt roligt att lära känna Johan och hans gäng och utveckla en show tillika träna tornerspelets ädla konster tillsammans. Vi i Jemtlandicum har hållit på med tornerspel sedan 1998 och haft show både för norska och svenska kungahusen. Personligen har jag medverkat i drygt 250 spel under dessa år och även om det är mycket träning bakom en sån här show och ständig utveckling av utrustningar så är det så roligt och intressant i princip varje sekund av all tid vi lagt under årens lopp. Nu har vi dessutom träffat Alnö-gänget som gjort en imponerande utveckling tränings- och utrustningsmässigt under vintern, så det kommer bli en tuff mach mellan länen! Vem som vinner står fortfarande skrivet i stjärnorna” avslutar Maria som är härold (speaker) under spelet och även varit kursledare för  Alnö-gänget under vintern.

Under fredagen den 27/8 finns möjlighet att komma och träffa Johan Löfqvist och/eller Maria Stendotter på Alnö Hembygdsgård under hela dagen om intresse finns.

Kontaktuppgifter:

Johan Löfqvist: 070-361 92 32